Jak zamontować chińskie webasto w kamperze?

Cześć Majstry, polecicie kogoś kto zamontuje mi chińskie webasto? To dość popularne pytanie na kamperowych forach internetowych. Takie dodatkowe ogrzewanie cieszy się ostatnio dużym zainteresowaniem, ale czy rzeczywiście niezbędny będzie specjalista, który nam je zamontuje? Naszym zdaniem nie. Ale potrzebne będzie coś czego wielu z nas w dzisiejszych czasach nie ma – czas! No i może trochę przestrzeni i paru podstawowych narzędzi.

Wyobraźcie sobie noc, początek stycznia, rekordowe jak na obecne zimy mrozy, a w butli zaczyna brakować gazu. Powietrze w środku robi się coraz zimniejsze, nos Wam marznie. Nawet jeżeli macie tyle szczęścia, że w Waszym kamperze jest miejsce na dwie butle gazowe i dzięki Bogu ta druga butla jest pełna i tak musicie ubrać się ciepło, znaleźć klucz, wyjść z kampera i te butle przełączyć. Można oczywiście pomyśleć o innym rozwiązaniu niż webasto, ale my zdecydowaliście się właśnie na to. Dlaczego?

Ogrzewanie postojowe zamontowaliśmy dodatkowo, jako plan B dla tradycyjnego systemu. Co więcej, może być ono włączone podczas jazdy, w przeciwieństwie do ogrzewania gazowego. Dzięki temu, pasażerowie podróżujący z tyłu kampera nie marzną! Do tego, pojazd nagrzewa się o wiele szybciej niż samym piecykiem. Chińskim webasto można sterować pilotem, więc bardzo łatwo je włączyć, nawet zanim wejdziemy do pojazdu.

Urządzenie zamówiliśmy z AliExpres. Nie podamy Wam konkretnego odnośnika, ponieważ aukcja jest już nieaktualna. Wybierając produkt kierowaliśmy się ceną, miejscem wysyłki, oraz oceną i ilością ocen sprzedającego. Dzięki wysyłce z Czech czekaliśmy na paczkę paręnaście dni. Możecie znaleźć je również na Allegro. Tam niestety ceny są wyższe, wybór jest mniejszy, a są to dokładnie takie same urządzenia. Po wyszukaniu znaleźliśmy 3 wersje: 2 kW, 5 kW i 8 kW.  Interesowało nas urządzenie o większej mocy więc braliśmy pod uwagę wersje 5 i 8 kW, szczególnie, że różnica cenowa była symboliczna. Pomyślicie zapewne, że skoro nie widać różnicy lepiej od razu zainwestować w większą moc. Nic bardziej mylnego. Niezależnie od modelu oba urządzenia niczym się nie różnią. Mają one fabrycznie ustawioną częstotliwość podawania paliwa 5,5 Hz, co daje 5 kW mocy grzewczej. Ten parametr można podnieść w ustawieniach i zwiększyć częstotliwość, tym samym podnieść moc urządzenia do 8 kW. Niemniej, trzeba pamiętać, że ustrojstwo będzie się bardziej grzało, zatem należy jednocześnie zwiększyć obroty wentylatora. My jednak nie wprowadziliśmy tych zmian, ponieważ nie wiemy jak to wpłynie na żywotność i nie chcieliśmy ryzykować, że szybciej się wyeksploatuje.

W naszym kamperze chińskie webasto zamontowaliśmy w jednej ze skrzyni pod siedzeniem. W obudowie urządzenia znajdują się specjalne uchwyty, dzięki którym można je przykręcić. Musieliśmy wykonać otwór w skrzyni siedzenia, przez który ciepłe powietrze odprowadzanie jest prosto do wnętrza kampera. Nie łączyliśmy nowej rury z istniejącym systemem ogrzewania, choć jest to możliwe.  Wywierciliśmy również otwór w podłodze kampera na rurkę spalinową oraz rurkę z dopływem świeżego powietrza. Można wykonać jeden otwór, który pomieści obie rurki lub wywiercić dwa osobne. Dodatkowo, rurkę spalinową owinęliśmy bandażem bazaltowym (takim, którym owija się rury wydechowe motorów, żeby nie oparzyć nogi) w miejscu gdzie wchodzi ona w podłogę, żeby się nadmiernie nie nagrzewała. Przewód do zbiornika paliwa jest w tym samym miejscu więc również będzie przechodził przez wywiercony otwór. Jak już mowa o paliwie mamy tutaj dwie możliwości. Możemy doprowadzić rurki do głównego baku lub skorzystać z dołączonego do zestawu zbiornika. My zbiornik umieściliśmy w schowku z butlami gazowymi. Tak naprawdę jest to zwykły kanister 10 l, ponieważ ten dołączony się nie mieścił. Zbiornik połączyliśmy z urządzeniem przewodem paliwowym. Ten dołączony do zestawu był za krótki więc zakupiliśmy do tego przewód paliwowy.

Pompkę paliwa jest dosyć głośna więc zamontowaliśmy ją pod podłogą, na zewnątrz kampera, dołączonym do zestawu uchwytem. Ostatnim elementem zestawu jest panel sterowania, który trzeba zamontować w łatwo dostępnym miejscu. Do sterowania urządzeniem służy również pilot, który należy sparować. Mamy dwie możliwości ustawienia grzania. Pierwszym z nich jest wybór docelowej temperatury, po osiągnieciu której urządzenie zmniejszy pracę do minimum. Drugim jest ustawienie stałej częstotliwości pracy pompy paliwa, dzięki czemu niezależnie od temperatury w kamperze urządzenie będzie pracowało na tym samym poziomie. Cały montaż powinien zająć ok 1,5 godziny. Pod warunkiem, że macie naszykowane wszystkie narzędzia i nie musicie jechać po żadne rurki czy wkręty, ale na to już nie mamy wpływu…

Warto zwrócić uwagę na to, że urządzenie pobiera całkiem sporo prądu. Przy minimalnych ustawieniach zauważyliśmy zużycie ok 1 A lecz przy maksymalnych aż 4 A. Natomiast, gazowy piecyk Truma SL3002 może pracować całkowicie bez prądu, przy wyłączonym wentylatorze, a przy maksymalnym nawiewie zużyje 1 A.

Fora dla pasjonatów caravaningowego majsterkowania aż huczą od tematu chińskiego webasto. Pomysł ten ma tylu samo zwolenników co przeciwników, a dyskusja wydaje się nie mieć końca. My jednak zdecydowaliśmy się zamontować takie dodatkowe ogrzewanie postojowe i chcieliśmy podzielić się tym jak to zrobiliśmy. Może rozwieje to pewne wątpliwości i odpowie na nurtujące pytania.

Czy potrzebny jest zatem profesjonalista do zamontowania chińskiego webasto? Naszym zdaniem nie! Wystarczy kumaty majsterkowicz z wolną (nieistniejącą) chwilą. Zatem jeżeli macie niedaleko, a nie macie czasu, polecamy się!

Urządzenie 430 zł
Przewód paliwowy 5m 20 zł
Bandaż bazaltowy 5 m (użyliśmy ok 50 cm) 25 zł
Kanister 20 zł
Pomoc Kota Fachowca Miska kocich chrupków
W sumie 495 zł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *